Audi heeft een “level 3” autonome wagen aangekondigd. Dat wil zeggen dat de auto in niet-complexe omgevingen, zoals een snelweg, de rijtaken van de bestuurder kan overnemen. De chauffeur kan veilig zijn aandacht naar andere dingen verleggen, maar moet nog wel steeds de controle over het voertuig kunnen overnemen. Pas wanneer wagens niveau 5 bereiken, spreken we van een volledig zelfrijdende auto, waarbij je nooit moet ingrijpen.

25th hour

Ondanks het feit dat Audi nog maar net een level 3-auto heeft aangekondigd, denkt de autofabrikant al verder. Eenmaal je wagen alle rijtaken overneemt, krijg je immers vrije tijd om andere zaken te doen. Het ‘25th hour’-onderzoek van Audi gaat dan ook over welke taken we zouden uitvoeren wanneer we niet langer actief moeten rijden.

“Wanneer auto’s niet langer een stuur hebben, wordt premium mobiliteit anders gedefinieerd. In de toekomst kunnen mensen die van punt A naar punt B reizen, surfen op het internet, spelen met hun kinderen, of geconcentreerd werk verrichten,” vertelt Melanie Goldmann van Audi. “Samen met experts van Fraunhofer Institute willen we onderzoeken wat belangrijk is om de tijd in zelfrijdende auto’s optimaal te benutten.”

Tijdsinvulling

Audi onderzoekt drie verschillende soorten taken die we in een auto zouden kunnen verrichten. Zo kunnen we in de eerste plaats quality time hebben in een wagen. We kunnen met onze kinderen spelen, of bellen met vrienden. Verder kunnen we productief zijn in een zelfrijdende auto. In plaats van dat een werkdag op kantoor begint, kunnen we in onze wagen al aan de slag gaan.

Ten slotte spreekt Audi over ontspanning. Uiteraard kunnen we eveneens een film bekijken, een boek lezen, of op het internet vertoeven wanneer onze auto alle rijtaken van ons overneemt. Eén ding waar Audi niet over spreekt, maar dat ons eveneens nuttig lijkt in een zelfrijdende wagen, is slapen. Door een auto uit te rusten van een bed kan je tijdens lange autoritten wat slaap inhalen.

Simulatie

Om te onderzoeken wat mensen allemaal doen in een auto wanneer ze deze niet moeten besturen, heeft Audi een simulatiewagen gecreëerd. De auto heeft geen stuur en is voorzien van schermen die een stad simuleren. De proefpersonen krijgen een EEG-muts op hun hoofd, zodat hun reacties op een objectieve manier kunnen worden gemeten.

Audi richt zich met zijn 25th hour-onderzoek voornamelijk op millennials (mensen die na 1980 zijn geboren), aangezien deze leeftijdsgroep het meest openstaat voor autonome wagens. De 30 testpersonen voerden verschillende taken uit waarbij je geconcentreerd moet zijn. Behalve hun EEG werden eveneens de reactiesnelheid en foutenmarges gemeten.

Uit het onderzoek bleek dat wanneer Audi van de wagen een rustige plek maakte – door de ramen te dimmen en aangepast licht te gebruiken – , de proefpersonen geconcentreerder te werk konden gaan. Wanneer de rijsituatie de realiteit nabootste, met advertenties en informatie van sociale netwerken, concentreerden de testpersonen zich minder goed.

“De resultaten tonen dat we een goede balans moeten vinden. In een digitale toekomst zijn er geen limieten. We kunnen alles in de wagen aanbieden, waardoor we de gebruiker overweldigen met informatie,” legt Goldman uit. “Maar we willen mensen in het midden van onze aandacht plaatsen. De auto moet een slim membraan worden. De juiste informatie zou de gebruiker op het juiste moment moeten bereiken.”

Toekomst

Momenteel lijken de tests van Audi vrij nutteloos te zijn. Zo weet iedereen dat je geconcentreerder bent wanneer je omgeving voor minder afleiding zorgt. Het is echter een goed teken dat een autofabrikant al verder denkt naar een toekomst waarin onze auto’s zelf rijden. De kostbare tijd die we nu verliezen in het verkeer zouden we immers voor een hoop andere zaken kunnen gebruiken.

Hoeveel dingen we kunnen doen in een autonome wagen, hangt echter af van het design van het voertuig. Met zijn experiment zoekt Audi actief naar manieren om een premium autonome wagen te creëren, die niet noodzakelijk een soortgelijke opbouw heeft als huidige voertuigen.

The post Wat doe je achter het stuur van een zelfrijdende wagen? appeared first on ZDNet.be.

» Lees verder ...