In 2015 introduceerde DTS (Digital Theatre System) zijn nieuwe audioformaat DTS:X. DTS was niet de eerste die met een nieuw formaat gebaseerd op ‘3D audio-objecten’ kwam. Het bedrijf volgde in de voetsporen van Dolby, dat in 2014 met Dolby Atmos kwam.

DTS:X met Object-based geluid

Deze nieuwe formaten bevatten voor het eerst geen audio op basis van luidsprekerinformatie, maar op basis van objecten. Object-based geluidsinformatie is een andere, nieuwe manier om geluid ruimtelijker te laten klinken. Op de drager staat de informatie gecodeerd met geluidsinformatie als objecten en het afspeelapparaat – bijvoorbeeld de receiver – zet dit om in ruimtelijk geluid. Dat betekent dat, om naar Dolby Atmos of DTS:X te kunnen luisteren, je een apparaat moet bezitten dat dit ondersteunt.

De meeste AV-receivers uit 2017 ondersteunen dit en veel receivers uit 2015 en 2016 ook. Ook zijn er all-in-one systemen en soundbars die Dolby Atmos en DTS:X kunnen decoderen.Om van die object-based geluidsinformatie een surroundbeeld te kunnen creëren kan een AV-receiver met kalibratiemicrofoon je woonkamer akoestisch opmeten. Zo kan het apparaat precies bepalen waar elke luidspreker zich in de ruimte bevindt.

Langzaam aan begint DTS:X door te breken,…

Het bericht DTS Headphone:X in je huiskamer: Wat is het en hoe luister je ernaar? verscheen eerst op Foka Nieuws.

» Lees verder ...