In de fotoseries wordt de realiteit van verschillende kanten of in verschillende fases onderzocht en getoond. Als de werkelijkheid van vorm verandert, ontstaat er een verandering in beleving.  

 

Michel Szulc Krzyzanowski maakte in de jaren zeventig internationaal naam als een van de grondleggers van zwart-wit sequentiefotografie (fotoreeksen). Na vijftien jaar besloot hij te stoppen omdat de werkwijze hem geen nieuwe inzichten meer bracht. Sinds 2016 maakt hij echter weer sequenties. Ditmaal in kleur en even indringend als de klassieke voorgangers, maar tegelijkertijd volkomen hedendaags.

 

Michel Szulc Krzyzanowski – Sequence A1 El Triple 2016 – Courtesy Eduard Planting Gallery

Beeldenreeksen

Michel Szulc Krzyzanowski (Oosterhout, 1949) gebruikt zijn camera om existentiële vragen over het leven en zijn plek daarin te onderzoeken. De gespannen thuissituatie uit zijn jeugd is van grote invloed geweest op zijn persoonlijke groei en ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Door het maken van sequenties, beeldenreeksen van twee of meer foto’s, probeert hij zijn plaats in de wereld te bevragen en bevestigen. 

 

De autonome, conceptuele fotografie van Szulc Krzyzanowski is te zien geweest in het Stedelijk Museum Amsterdam, Centre Pompidou in Parijs, Museum of Modern Art in New York, Museum Ludwig in Keulen, San Francisco Museum of Modern Art, Fotomuseum Den Haag en recent in het CODA Museum in Apeldoorn. Daarnaast is zijn werk opgenomen in talrijke publieke en private collecties.

 

Info: Eduard Planting Gallery

 

Bron: http://www.digifotopro.nl/content/mustsee-new-sequences-van-michel-szulc-krzyzanowski-bij-eduard-planting-gallery

Het bericht Mustsee: ‘New Sequences’ van Michel Szulc Krzyzanowski bij Eduard Planting Gallery verscheen eerst op Foka Nieuws.

» Lees verder ...