#Persbericht / Nieuwsbericht: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het informatienummer 0900-1824 van MyOffice ingetrokken. Bellers werden aan de lijn gehouden zonder dat zij iemand te spreken kregen. Na onderzoek is gebleken dat in de periode 1 september 2016 – 28 oktober 2016 consumenten en bedrijven 3522 naar het nummer 0900-1824 hebben gebeld. Het totale schadebedrag is 10.500 euro, gemiddeld 2,98 euro per beller.

MyOffice was onder andere actief als doorverbindservice sinds 2012. Het bedrijf heeft zijn activiteiten inmiddels beëindigd.

Over 090x-informatiediensten
De aanbieders van de informatiediensten mogen zelf bepalen welk tarief zij hanteren voor hun dienstverlening. Vaak liggen deze kosten echter boven de belkosten naar een geografisch nummer. Bij doorschakeldiensten betalen bellers bijvoorbeeld  de hogere kosten ook nog voor het doorverbonden gesprek met een ander nummer. Op deze manier kunnen de kosten voor een gesprek via een doorverbindnummer ongemerkt hoog oplopen. In 2016 kwamen doorverbinddiensten via een 0900-nummer negatief in het nieuws: consumenten realiseren zich niet altijd dat zij na het doorverbinden nog steeds het hoge tarief betalen via het 0900-nummer. Daarom onderzoekt de ACM op dit moment of we deze onwenselijke praktijken kunnen oplossen via het toezicht op het juiste gebruik van nummers.

Over 090x-informatienummers voor klantenservicediensten
090x-nummers kunnen ook gebruikt worden voor klantenservicediensten. Voor het bellen naar een klantenservice geldt nu nog het maximale tarief van 1 euro per gesprek plus de gebruikelijke gesprekskosten. Vanaf 1 juli 2017 mogen er naast de gebruikelijke gesprekskosten geen extra kosten meer in rekening worden gebracht door een aanbieder van een klantenservice.