De minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz wil een totaal verbod op het gebruik van je smartphone in de auto. Dat is niets nieuws want het gebruik ervan is al jaren niet toegestaan. Wie toch met een telefoon aan z'n oor zit te bellen en wordt gepakt, krijgt een forse boete. Dat geldt ook als je zit te whatsappen of wat dan ook.

Schultz maakt zich terecht zorgen over de toename van het aantal auto-ongelukken dat het afgelopen jaar flink is toegenomen met als belangrijkste oorzaak mensen die met hun mobieltje iets aan het doen zijn. De vraag is dan ook of je met verscherping van de wet dit gaat oplossen want het probleem is echt veel groter dan alleen WhatsApp en je mobieltje.

Iedereen die dagelijks met z’n auto onderweg is weet het en ziet het. Het aantal gebruikers van een smartphone in de auto is verontrustend. De wet werkt niet, is niet te handhaven en de verleiding is te groot en te makkelijk. Het probleem ligt bij ons zelf. Wij zijn de hufters die niet beseffen dat we onszelf en anderen in gevaar brengen door te whatsappen in de auto. Het heeft dus alles te maken met onze mentaliteit. In de auto word je geacht auto te rijden, oplettend te zijn en andere mensen niet in gevaar te brengen. Campagnes die worden bedacht kunnen niet hard genoeg. Iedere automobilist moet worden aangesproken op zijn gedrag en de gevaren die het met zich meebrengt. Probleem is: willen we dat en gaan we ons er dan ook naar gedragen?

Er zijn meer gevaren

Whatsappen, sms'en, even snel op teletekst kijken en ga zo maar door. Het zijn de obligate voorbeelden van wat we op onze smartphones onderweg doen. Je zult ze maar de kost moeten geven die tegenwoordig onderweg TV zitten te kijken, want ook dat is de werkelijkheid. Het is een nieuwe trend voorkomend uit de beschikbaarheid, steeds sneller wordend internet en grote databundels die videostreaming betaalbaar maken. Onderschat daarbij niet de moderne navigatiesystemen en car assistance systemen in auto’s. Groter wordende informatieschermen zorgen ook voor afleiding want wie al rijdend z’n route zit aan te passen op een TomTom heeft ook weinig zicht op de weg. Whatsappen, video en andere fratsen horen niet thuis in het verkeer.

Oplossing ligt bij ons en de auto-industrie

Minister Schultz kan de wet aanpassen zoveel als zij wil, boetes opschroeven, rijbewijs in beslag nemen of wat dan ook. Met dreigen ga je het niet redden. Daarbij heb je gewoon te weinig middelen om de wet te handhaven. De oplossing ligt echter bij ons, bij weggebruikers. Wij moeten ervoor zorgen dat autorijden niet gevaarlijker wordt. En om die mentaliteitsverandering teweeg te brengen zullen we veel verder out-of-the-box moeten gaan denken om dat voor elkaar te krijgen. Bedenk anders maar hoe het zit met rokers. Zij worden bij het nemen van een sigaret erop gewezen wat de risico’s zijn en toch roken ze gewoon door.

Gelukkig is de auto-industrie zich bewust van de risico’s en hebben vrijwel alle nieuwe auto’s moderne carkits om te bellen. Aan de bovenkant van markt bezitten auto’s steeds meer high-tech mogelijkheden voor berichten services waarbij binnenkomende berichten worden omgezet naar spraak. Deze spraaksystemen kunnen ook andersom worden gebruikt waarbij je ook ingesproken berichten kunt versturen. Met deze hulpmiddelen ligt je smartphone keurig in het middenconsole en kun je je aandacht op het verkeer houden. Linksom of rechtsom, de uiteindelijke oorzaak ligt primair bij onszelf en laten we daar ook de oplossing zoeken.

Header credits: Fotolia sebra

» Lees verder ...